28/12/12

Presentació del Projecte eCommerce del Pla iDigital

El passat dilluns 17 de desembre va tenir lloc a la Casa de la Llotja de Mar, a Barcelona, l'acte de presentació del Projecte eCommerce del pla iDigital. Un dels nostres yuzzos, en José Luis Uceda, va assistir i ens ha enviat el següent resum de l'acte:

El Projecte eCommerce s'emmarca dins de les iniciatives del pla iDigital, que impulsat per la Generalitat de Catalunya, busca reactivar l'economia de la regió a través de diferents projectes que segueixen l'eix vertebrador de les 5 I's: Innovació, Internacionalització, Inversió, Infraestuctures i Inclusió.

ecommerce
Miquel Valls, Carles Flamerich i Josep Morell a l'inici de l'acte

L'acte va començar amb la intervenció del Sr Miquel Valls, president de la Cambra de Comerç, Indústria i Navegació de Barcelona. Va remarcar la importància del Projecte eCommerce, ja que considera que "la implementació d'una societat digital és necessària per a la sortida de la crisi", i va destacar la bona acollida amb què ha comptat el pla gràcies a la "gran receptivitat de les empreses".
A continuació va prendre la paraula D. Carles Flamerich, director general de Telecomunicacions i Societat de la Informació a la Generalitat de Catalunya. En la seva intervenció va deixar algunes xifres per deixar palesa la importància que té el sector del comerç electrònic en l'economia catalana, i el seu potencial de creixement. Per exemple:
  • El 25.4% de la societat afirma utilitzar Internet com a mitjà de compra.
  • Només el 16.6% dels negocis utilitza Internet com a mitjà de venda.
  • Les exportacions catalanes han augmentat un 7.4% l'últim semestre.
Aquests números mostren amb claredat que si bé ja és significatiu i creixent el nombre de clients electrònics, encara només un de cada sis negocis aposta per aquesta via per a la venda. Normalment a més, es tracta de les grans marques que han arribat primer al disposar de més recursos per a la posada en marxa d'aquestes iniciatives. Mantenir competitius i obrir-se als mercats externs és una cosa natural a través del eCommerce, encara Flamerich també comprèn que "les tecnologies encara fan por".

El següent a intervenir va ser D. Josep Morell, comissionat de la presidència per a les TIC i la Societat de la Informació a la Cambra de Comerç de Barcelona. Va començar donant la raó al Sr Carles Flamerich en què les tecnologies encara fan por, i va afegir que per això cal ajudar a les Pimes a que donin aquest salt a les noves tecnologies, ja que a Catalunya el 85% de les empreses està per sota dels 25 treballadors.

Després de la presentació de l'acte va pujar a l'estrada Daniel Marc, director de iDigital, que va donar algunes dades de com estava transcorrent la posada en marxa del pla. Aquest pla està estructurat en tres parts: Sensibilització, Orientació i Implementació. En dates pròximes es potenciarà aquesta primera part amb actes, com aquest mateix de dilluns 17, de sensibilització a les empreses sobre la importància d'integrar en el Comerç electrònic i la resta de noves tecnologies. Fins ara són 78 les empreses que s'han integrat en botigues electròniques verticals, i hi ha 82 més en procés. Daniel també va destacar que "A Europa, el 40% de l'augment de la productivitat prové de l'ús de les TIC".
També va compartir dades a nivell europeu Santiago Sánchez, de The Etailers. Va comentar que ja són 300.000 Milions de €  els facturats per venda electrònica a Europa, i que suposa un creixement del 20% en l'últim any. Aquestes xifres col ·loquen al comerç electrònic en un estat de maduració, més enllà de la "novetat" que podia considerar-se en els últims anys. Des The Etailers conviden a abandonar la idea tradicional de botiga i apostar per un model híbrid, en el qual es dilueix la diferència entre online i offline i perden importància els preus i la gana l'experiència de compra.
En la mateixa línia va ser la intervenció de Sergi Cortés de Social-buy.com, cridant a la participació i implicació del negoci amb els seus clients, més enllà de la mera relació de compra-venda. Sergi aposta pel Social Commerce com a eina, tant per a fins comercials com per usar-lo dins de l'estratègia de CRM.
Finalment, va intervenir Sergi Baster de Innovagir, que ens va parlar de Puntcentric, la seva iniciativa per a crear mercats de barri digitals, on les botigues físiques poden tenir el seu espai en línia al costat de les grans marques. Ja són més de 300 les botigues que participen en aquesta plataforma.
Representants de tres empreses ens van parlar de la seva bona experiència dins del Projecte eCommerce: Ramon Castelló de Castelló Sports i pare de Runnering, Xavier Claveria de Santa fixie, i Franc Escarp d'Isabel de Pedro.


Crèdits de les imatges: Press Cambra BCN, a Flickr. Imatges distribuïdes amb llicència CC BY-NC-SA