10/8/11

Google +1: contra la "infobasura"

En els últims anys, mitjançant diferents serveis en línia i funcions afegides als seus productes més populars, Google ha intentat construir una xarxa social que tingués com a epicentre el cercador i els perfils personals dels usuaris, sobretot, el del servei webmail Gmail. La intenció tenia dos fronts: el primer, retenir els usuaris en el seu entorn i evitar que s'anessin a Facebook i es duran amb si als anunciants, el segon, aconseguir que els contactes d'aquesta xarxa es recomanessin entre si les cerques amb valor per fer un filtre humà a la "infobasura", un problema que cada dia apressa més a Google. Fins al moment ha fracassat en tots dos fronts, però amb Google +1 intentarà guanyar en el segon.


La "infobasura" són tots els resultats que llança una cerca a Google o Bing i que no tenen cap valor ni utilitat per a l'usuari: blocs que repliquen notícies llegides en mitjans sense posar enllaços, ja que copien literalment el text, o pàgines i serveis que aprofiten una paraula clau per posicionar-se millor en les recerques mitjançant tàctiques de SEO de dubtosa legitimitat, per tal de promocionar els seus negocis o interessos per sobre de la informació buscada, etc.

Un problema que inunda la Xarxa

Es calcula que la "infobasura", o spam, constitueix un autèntic imperi a la Xarxa d'interessos diversos, ja que és més del 90% del material que circula per Internet . Això suposa una gran ineficiència econòmica, ja que la "infobasura" absorbeix molts ingressos per publicitat que no li corresponen, i energètica, perquè el consum d'emmagatzemar aquesta informació irrellevant és altíssim.

Però l'assumpte que fa a l'usuari és que en els primers resultats de la cerca no apareix cap enllaç que li pugui servir i, per tant, la seva percepció de l'eficàcia del cercador és negativa. Tant un cercador com l'altre han dissenyat nous filtres per delimitar les cerques i posar així límit a aquest problema.

Bing té acords amb Facebook per reconèixer la informació que els seus usuaris recomanen, i Google selecciona enllaços per la seva data de publicació o indexa les recerques en Twitter per aportar els enllaços vinculats als "tweets". La idea és que els usuaris mai recomanen "infobasura" i, per tant, els seus enllaços són una garantia de continguts rellevants per a la persona que realitza una cerca.

Google +1

Google ha llançat Google +1 , una eina que servirà per recomanar resultats d'una recerca, a l'estil dels "m'agrada" de Facebook, de manera que la informació recomanada amb un "+1" tindrà rellevància especial i es posicionarà millor en les recerques. Google +1 funcionarà mitjançant un petit botó anomenat "+1", que se situarà al costat de cada enllaç.

Google ofereix aquesta funció mitjançant l'ús d'una API i codis HTML perquè els desenvolupadors i usuaris amb pàgina web o bloc puguin afegir als seus projectes, de la mateixa manera que actualment s'afegeix el botó "m'agrada" de Facebook i la eina per "twittejar" una notícia de Twitter.

Pel que fa a la privacitat, qui utilitzi aquesta funció han de tenir en compte que tots els continguts recomanats estaran associats al seu perfil públic, pel que poden utilitzar tercers per conèixer els seus gustos i aficions, cosa que pot afectar la reputació dels usuaris , en el cas que alguna empresa o particular investigui sobre els seus passos a Internet.

De la mateixa manera, Google utilitzarà aquesta informació per proposar serveis personalitzats, segons el patró de comportament del consumidor.

Google utilitzarà aquesta funció per compartir i recomanar enllaços per afinar els seus algoritmes i millorar els resultats de cerca, a partir de la selecció realitzada pels usuaris i la seva capacitat col.lectiva per filtrar els continguts de qualitat o més interessants.Però no és l'única mesura que ha pres el cercador.

Fa un parell de mesos, Google va activar una opció per bloquejar resultats de cerca que no fossin del gust dels usuaris, alhora que va canviar l'algoritme del cercador per penalitzar les denominades "granges de contingut". Això es deu al fet que en els últims anys l'abús del posicionament en cercadors de continguts de baixa qualitat ha suposat una de les principals queixes dels internautes, en generar excessiva "infobasura".

Google també permet afegir aquesta funció a la publicitat relacionada amb les cerques i utilitzarà la informació per optimitzar els resultats de la publicitat contextual, la base principal del seu negoci a Internet.

Font: Antonio Delgado. Eroski Consumer