El taller el va encetar l'Eva parlant-nos de com presentar una idea de
projecte, no només de l'estructura (què és i a qui va dirigit) ni
la manera de presentar-la si no també dels elements que no podem
controlar tant: el públic i les seves característiques que les hem de tenir sempre presents
- A quantes persones hem convidat, qui assistirà, edat...
- Coneixements: que no ens enxampin desprevinguts.
- Llenguatge: comprensible pel públic i jugar amb l'entonació per captar l'atenció del que és més important.
- I la previsió: Arribar amb temps suficient per provar els equips, que les presentacions siguin llegibles i proporcionals als minuts que dura la l'exposició.
També ens va recomanar que per validar
el nostre mètode fem servir a familiars i amics, intentar
convèncer-los de la nostra idea empresarial. La forma més
acceptada normalment és plantejant un problema i sobre aquest oferir
la nostra solució que és el nostre producte/servei. Ells actuaran
com a Idea killers que són
aquells que tomben les idees quan no els hi fan el pes, d'aquesta
manera ens estalviarem presentar-nos de la manera equivocada a un
inversor.
La Silvia, a continuació, va demanar un
parell de voluntaris per mostrar-nos com cal que ens presentem a un
inversor que, si fa no fa, guarda molta relació amb el que fem (ho
hauriem de fer) per lligar: els 7 punts claus per ser escollits.
- Si coincidim en un acte social sense haver contactat prèviament amb un inversor, a part de causar-li una bona impressió i aconseguir fer que se'n recordi de nosaltres: tenir una tarja de visita a mà és essencial. Això sí, no li hem de prendre molt de temps.
- En cas que sí que haguem contactat prèviament (enviant-li el nostre pla de negoci) seguirem amb la idea de no prendre-li masa temps (1) exposant breument els problemes que hem detectat (2), la nostra solució o producte/servei (3), equip de treball i perquè son necessaris (4), explicar què busquem (5) i què oferim (6) i per descomptat intentar fixar una nova entrevista on ens dediqui més temps (7).
A continuació totes dues ens va parlar
i posar exemples de la comunicació verbal, la no verbal i de la
forma d'emprar-les per captar l'atenció del receptor del missatge:
- Començar una conversa amb preguntes de resposta senzilla i afirmativa faciliten la comunicació.
- Expressar-se amb els gestos de l'altre persona fomenta l'empatia.
- Fer servir el vocabulari de l'altra persona.
- Incloure'ns (emissor i receptor) dins el context que ens envolta ajuda a establir una relació cordial.
Al següent bloc del taller l'Eva ens
va parlar de la premsa. Aquesta és considerada el 4rt poder i això
ho podem emprar en benefici propi ja que els periodistes estan sempre
pendents de noves històries. No obstant hem ser previsors, aprofitar
l'actualitat per donar importància a la nostra proposta i sobretot
ser conseqüents: els periodistes reben un volum molt alt de notes de
premsa i noticies, si enviem una nota de premsa i el resultat és
positiu hem de ser localitzables, col·laborar amb els periodistes i
no fer-los perdre el temps. De manera contraria el resultat serà
molt negatiu pels nostres propòsits.
I com ens posem en contacte? Podem
fer-ho per telèfon, correu electrònic o per mitjà d'una nota de
premsa. Una tasca recomanable és fer un recull, una petita base de
dades on anotar els noms dels periodistes o responsables de seccions
relacionades amb el nostre àmbit i no contactar sense discriminar i
romandre atents ja que la resposta pot trigar.
Per telèfon:
- fer servir un telèfon on estiguem localitzables,
- fer-nos un esquema del que volem comentar per no entretenir-los massa.
Si escollim el correu:
- ben estructurat, amb tota la informació pertinent,
- el personalitzarem amb totes les dades de contacte a la part de la signatura.
Si triem la la nota de premsa hem hem
de saber que té una estructura molt concreta:
- Titular: el missatge clar i concís.
- Estructura de piràmide inversa: Comencem parlant del més important i acabem amb el més irrellevant. N'ha d'incloure el contingut necessari i prou en quatre o cinc paràgrafs de frases curtes.
- Al primer paràgraf: resum de la nota
- Dades de contacte: les més completes possibles i ja posats de dos persones de l'equip per assegurar la comunicació.
Un cop enviada la nota és hora de
saber el seu abast: existeixen eines per rastrejar les noticies a la
Xarxa que ens ajudaran a fer la feina ja que al nostre entorn no en
disposarem de tots els mitjans de comunicació. D'això se'n diu
clipping i alguns recursos molt
efectius són:
- Motors de cerca: Pickanews, Naciodigital, Google news, Flickr, Picassa...
- Agregadors socials: Delicious, Meneame...
- Metacercadors: Google, Yahoo!, Bing...
- i Xarxes Socials com ara Twitter.
- Agències de premsa: Catalana de Noticies, Europa Press i EFE.
- Als cercadors de les principals cadenes i emissores. Per cercar a les locals i minoritaries podem fer servir Ivoox.
- O podem establint alertes de Google que ens avisaran quan apareguin contingurs a la Xarxa.
Per finalitzar ens
van exposar un cas d'èxit local on,el de la Laura Medina, en el què per mitjà d'una nota de premsa s'ha aconseguit una difusió mediàtica
a nivell Nacional.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada