És possible que recentment hàgiu escoltat a les notícies, o llegit en algun mitjà escrit la notícia que molts usuaris s'estan donant de baixa de la xarxa social Facebook. Aquest és un exemple més de la capacitat que té l'invent de Mark Zuckerberg de generar notícies no només a la Xarxa, sinó als mitjans de comunicació tradicionals. Sembla que tot allò que té a veure amb Facebook és notícia, i més encara si es relaciona amb altres temàtiques que desperten interès en el gran públic, com per exemple el futbol.
Doncs no, no és veritat que els usuaris estiguin fent cua per esborrar el seu compte a la xarxa social. Facebook té més de 400 milions d'usuaris, i aquest nombre va augmentant dia a dia. Només heu de comparar el nombre d'usuaris adscrits a la inciativa amb més èxit per causar-hi baixa, que són uns 20.000 a data d'avui, amb la quantitat d'altes noves des que el 21 d'abril es van anunciar millores en la gestió de la privacitat de l'usuari: més de 10 milions en un mes.
Després d'aquest anunci, ahir finalment el creador de l'eina va anunciar al blog oficial la simplificació de la interfície de gestió de la privacitat de l'usuari, i la reducció d'informació bàsica que pot ser visible per tothom.
Però llavors què passa, Facebook és bo o és dolent?
Facebook ni és bo ni és dolent. És, això sí, una eina que ha de satisfer les necessitats de molts milions d'usuaris diferents de diversos llocs del planeta. I de molts anunciants, que en definitiva, són els que paguen les factures. Així doncs, a Facebook l'interessa tenir el màxim de contingut accesible de la manera més oberta possible, i als usuaris els interessa tenir control sobre la privacitat. O no? O potser no volem perdre el temps tocant configuracions?
L'experiència de navegació i d'ús d'una aplicació amb tants usuaris és molt important a nivell estadístic. Qui dissenya les pantalletes que veiem amb els nostres contactes, grups, fan pages, esdeveniments..., sap perfectament que un clic de més o de menys pot modificar la conducta d'una part significativa del conjunt d'usuaris.
Sembla lògic que a data d'avui no es puguin controlar TOTES les opcions de privacitat des d'un únic panell?
Segurament no. Hem d'anar voltant per diferents pantalles, i no sempre entenem el llenguatge utilitzat per modificar les opcions. Feu la prova: intenteu (si teniu temps) deixar la privacitat del vostre compte sota mínims per unes hores. Tot i ser un exercici inútil (per què volem llavors ser membres d'una xarxa social?), veureu que haureu d'estar més de mitja hora per trobar totes les opcions, comprendre-les i modificar-les.
Cal dir quant de temps farà servir una persona que no estigui familiaritzada amb la navegació i l'ús d'aplicacions en lína? Entendrà el que està fent? Facebook no és precisament una xarxa social poblada per usuaris avançats: és un mass media on una gran part del públic no està acostumat a tractar amb eines tecnològiques.
Amb això, evidentment, no volem dir que Facebook sigui una mala elecció com a xarxa social. Després de tot, quasi 500 milions de persones no poden estar equivocades. Però sempre es pot millorar. Especialment, aquells aspectes que poden semblar inclus de mala fe per part dels programadors.
I per a mostra, un botó: quan voleu tancar sessió al vostre correu electrònic, àlbum de fotos virtual, o la immensa majoria de serveis en línia, quants clics heu de fer? És suficient fer un sol clic a "Surt", "Tanca sessió", "Sign out", "Log out"...
I si voleu tancar sessió a Facebook? Quants clics heu de fer?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada