13/2/13

Yuzz Sant Feliu al XVIII Fòrum d'Inversió d'ACC10

L'equip de JMCdevelopers vam assistir al XVIII Fòrum d'Inversió d'ACC10 com a representants del centre Yuzz Sant Feliu. Es prometia una jornada interessant de la que podríem veure en acció a 21 emprenedors realitzant el seu “elevator pitch” per ser jutjats per nosaltres. Sí, nosaltres els assistents a l'esdeveniment teníem accés a una plataforma web tancada, mitjançant la qual es podia triar quin dels projectes tenia més projecció i es mereixia passar a la següent ronda.


Però abans de començar ens esperava una petita xerrada d'en Verne Harnish, fundador de la Enterpreneurs Organization, i CEO de Gazelles. Breu però directe, ens parla de 3 grans exemples a seguir: Apple, Facebook i el Futbol Club Barcelona.

  • Steve Jobs (Apple):
Steve és l'exemple de la passió, enamorat de la seva empresa i dels seus productes, obsessiu en el disseny i la senzillesa del seus productes. Ja ho va fer en diverses ocasions al llarg de la carrera, tenia un producte i es centrava en fer-lo el millor possible, dedicant el màxim d'esforços sobre aquest. Com amb l'actual gama iPod, que va sorgir de la idea de revolucionar el món de la música portant-la en format mp3 a través d'un retail virtual anomenat iTunes Store. No content, i donat que no existia cap reproductor que pogués aportar l'experiència d'usuari completa de iTunes, va crear iPod.

 
  •  Facebook:

Mark Zuckerberg, creador de Facebook. Un nou concepte, una gran idea i un bon negoci. Però ens hem parat a pensar per què avui és una realitat? Aquesta és una de les reflexions que en Verne va fer: “No només importa l'equip, que ha sigut bàsic en la ràpida expansió de Facebook. Avui un bon equip és essencial però no suficient. L'èxit de Facebook ha estat aconseguir la implicació de milions d'usuaris que aporten el contingut que fa viable la xarxa social.”
  • FCB:
Humilitat, esforç, dedicació, són valors que perfectament poden definir l'actual equip del “Barça”.
Verne Harnish destaca però la velocitat, la defensa, l'atac i la tècnica, que en termes de start-up els podem traduir en la necessitat d'una ràpida presa de decisions, d'una bona planificació i d'uns productes que responen a les expectatives que generen.

Passem ja als Pitch's!


No entrarem en detalls dels 21 projectes que van presentar en les 3 categories (Altres tecnologies, Ciències de la vida i la salud i les TIC), però si en els encerts o errors del elevator pitch. Cadascun dels 21 participants disposava de un minut de “micro” per exposar el seu Pitch. Per mi un bon elevator pitch ha de complir uns certs requisits:
  1. Temps: la duració és essencial, alguns van passar del minut i no havien acabat d'explicar la seva idea quan el micròfon s'apagava. Se que la durada estàndard és d'un minut... però jo recomanaria pensar que disposaràs de 45 segons.
  2. Contingut: has de controlar l'excés d'informació. Vaig veure bons projectes que no van saber identificar què feia la seva idea única, no intrigaven a l'oient. En definitiva l'emprenedor no transmetia el que realment li motivava del seu projecte. Un consell: “keep it simple!”
Recorda que el que no suma, resta. No afegeixis massa informació, busca l'essència del teu projecte i transmet això, fes-ho entretingut, interessant... capta l'atenció del futur inversor!

Un cop realitzades les votacions i després del descans comencen les presentacions davant del jurat, representat per membres de: ESADE BAN, BCN BA, IESE i Seed Rocket entre altres. En aquest cas disposen de 5 minuts per explicar millor el seu projecte i presentar dades que puguin tenir valor per l'inversor. Després dels 5 minuts la temuda ronda de preguntes per part del jurat...

Destacarem alguns dels projectes:

Grup: Altres tecnologies:

EasyDinner:
Sempre tens el temps just per menjar? No saps mai que cuinar? Perds massa temps pensant quin serà el teu menú d'avui? Doncs aquesta nova plataforma et pot ajudar. Easy dinner no és més que un servei web que gestiona el nostre menú setmanal i fan la compra dels ingredients necessaris per nosaltres... i cada setmana tindràs tot el necessari apunt per cuinar-ho.
En quan al model de negoci que han adoptat comentar que han adoptat un model que ja funciona en altres països com Suècia. Pel moment cobreixen l’àrea de Barcelona.

Keonn Technologies:
Davant l'existent canibalisme de les compres en línia respecte a les botigues físiques, des de Keonn volen millorar l’experiència de compra del usuari en botiga física. I com? Doncs creant sistemes intel·ligents que permetin gestionar millor la compra tant per l’usuari com per la botiga. I com que una imatge val més que mil paraules...


Grup: Ciencies de la Salud:

Argon Pharma:
Empresa fundada conjuntament per investigadors de l’Hospital de Sant Pau i de la Universitat de Barcelona.
Es dediquen a la creació de polímers terapèutics biodegradables. El primer camp d’aplicació d’aquests polímers seran els fàrmacs d’ingestió oral d’ample espectre, concretament s’aplicaran en sintetitzar un fàrmac contra el càncer de pàncrees. Donat que aquest tipus de càncer té tractaments poc eficients i molt agressius pel cos humà via intravenosa, aquests tipus de medicaments per via oral aportaran una alternativa favorable als pacients. El seu objectiu és poder utilitzar la seva tecnologia en aquells tipus de malalties que avui en dia tenen tractaments més agressius que la ingestió de pastilles.

Minoryx therapeutics:
Dedicats a malalties minoritàries neurometabòliques. En molts casos es tracta de malalties provocades per enzims/proteïnes defectuoses. En el moment en que aquest enzim no realitza correctament la seva funció dins del cos humà, es deriva en un trastorn neurometabòlic. Per moltes de les malalties derivades d’aquest fenomen actualment no existeix solució. En el cas de que existeixi solució i l’única opció és per substitució de l’enzim afectat.
El principal problema és que no existeixen vectors (vehicles encarregats de realitzar l’intercanvi del enzim defectuós per un funcional) prou eficients i sobretot que és deixin dirigir fins el focus del problema. Actualment s’utilitzen virus modificats. La seva aportació és un canvi de paradigma, estan desenvolupant la tecnologia per poder realitzar aquesta operació per via oral.


Grup projectes TIC:

2Gether App:
Aplicació mòbil amb la que comunicar-te, organitzar-te i divertir-te amb la teva parella. L’aplicació consta de diverses seccions que van des de un xat íntim a un calendari compartit. I no us preocupeu, incorpora un botó de “finalitzar la relació” per si ni una app pot salvar la relació!
Segueixen un model de negoci freemium: comercialitzen l’aplicació de forma gratuïta però incorporen compres a dins de l’aplicació, és a dir, per accedir a certs jocs de parella haurem de pagar. Estimen tenir prop de 100.000 descàrregues a finals d’any amb un retorn de 3€/descàrrega.

Infantium:
Plataforma d’aprenentatge adaptatiu. Els nois d’Infantium han detectat el que crec és una gran realitat: “no tots aprenem de la mateixa manera”. Per això aposten per crear una plataforma d’aprenentatge per als més petits adaptada a les necessitats de cadascun. A través de jocs han creat una plataforma de desenvolupament cognitiu per a nens entre 0 i 6 anys. Amb aquesta plataforma els més petits aniran treballant diferents àrees de forma divertida.
Entre altres ja han rebut el suport de Microsoft, SeedRocket o GrupoITnet. I es troben en negociacions amb diferents entitats que aportaran material de qualitat per la seva plataforma, ja que ells només fan d’intermediaris.

Per finalitzar, abans de poder passar a una segona ronda de networking, l’esdeveniment es va realitzar l'entrega de 3 premis:
  1. Premi Deloitte a la contribució social per Solardistech.
  2. Premi a la trajectòria emprenedora: Lucas Carné, co-fundador de Privalia.
  3. Premi Fòrum d’Inversió d’Acc10 per l’empresa amb més potencial d’innovació i internacionalització: Hallst.com.

-Carles Blasi, JMCdevelopers-