13/3/13

Conferència de Tuenti al Yuzz BCN


En aquesta ocasió vàrem ser convidats pel centre de Yuzz Barcelona a assistir a la presentació del Tomasz Matuszczyk, i JMCdevelopers no ens ho podíem perdre!!Tomasz és actualment Cofundador de Bibulu (xarxa de “cangurs” per gossos) i Engineering Manager de Tuenti Barcelona.

En Tomasz va demostrar ser un emprenedor de mena. Primer ens va explicar en uns minuts el que va ser un dels seus projectes: TableFinder, una utilitat destinada a la reserva de taules en restaurants online. Guanyadors del Seedcamp 2007 van rebre 50.000€ d’inversió amb els que segons ens explica Tomasz, van fer servir per contractar a dos companys de classe per muntar la plataforma inicial.

Per si sentiu curiositat per conèixer una mica millor a Tomasz i la seva feina a Tuenti...



Passem a la presentació:


1)“Do 1 thing, and do it really well!” (Fes una cosa i fes-la molt bé!

Segons en Tomaz la regla d’or per obtenir l’èxit. Moltes vegades volem crear un producte complex que serveixi per tot, i si ho analitzem més atentament veurem que moltes empreses d’èxit han basat la seva activitat en solucionar un únic problema. A més a més, aquesta regla també ens la podem aplicar com a emprenedors, hem d’aprendre a delegar, és molt difícil tenir una dedicació completa a tots els aspectes de la nostra start-up, i més difícil encara ser suficientment bo en totes les fases de disseny,producció i comercialització del nostre producte. Muntem un bon equip i deleguem processos a cada un dels membres.

2)“You are not the user” (No ets l'usuari)

Hem de pensar que allò que resulta obvi per nosaltres no ho serà per l’usuari final, hem de mantenir en tot moment una bona experiència d’usuari. Fem les coses senzilles!
Tomasz ens proposa un exercici: tots sabem que els nostres amics o aquelles persones més properes a nosaltres poden ser una bona font d’informació, sempre hi podem accedir
per que ens donin una opinió sobre algun dels nostres projectes... Però això no és suficient, normalment el nostre cercle d’amistats seran persones semblants a nosaltres i per tant, Tomasz remarca la importància d’accedir al usuari final real, aquell que utilitzarà el nostre producte, el feedback més important l’obtindrem d’aquest.

3)”Watch out for the knife!” (compte amb la navalla!)

Com ja ens introduïa en el primer consell, hem de fugir de la “navalla suïssa”. Per aquells que en tinguem una a casa... Siguem sincers, quants cops hem utilitzat totes les eines que incorpora? Fugim dels productes complexes i anem a solucionar allò que realment importa i fem-ho el millor possible.

4)“Business Development” (desenvolupament de negoci)

Partnership (associació):
Així com és important buscar els teus “stakeholders” cal tenir present que firmar un contracte no t’assegura res. Tomasz ens explica com en la seva empresa, TableFinder, van aconseguir firmar un acord amb dues de les cases de restauració més importants a nivell europeu, les quals els van proporcionar presència a 10 països de tot Europa. El problema va venir quan una de aquestes dues marques van decidir deixar el projecte, deixant TableFinder en una situació molt complicada que va concloure amb el tancament de l’empresa.


Investors (inversors):
Hem de tenir present que no tots els inversors són vàlids per invertir al nostre projecte, molts d’ells limiten les seves inversions a un sector concret. Més enllà del sector al negociar amb l’inversor hem de ser suficientment hàbils per reconèixer si la persona que tenim davant serà l’adequada. Tomaz ens recomana fugir d’aquells que just al principi ens preguntin quin serà el seu retorn al vendre la companyia passats 3 anys. Ens aconsella que pensem en muntar una “companyia per sempre”. Personalment crec que és important oblidar l’objectiu de vendre la companyia passats uns anys, si ens involucrem i busquem una companyia sòlida obtindrem molts millors resultats, i arribat el moment ja decidirem si volem vendre o no.

Exit (sortida):
Molt lligat amb el punt anterior. El resumeixo amb les seves mateixes paraules: “Potencial exit? Don't think about it, otherwise it will never become a company” (Potencial de sortida? No pensis en això, en cas contrari, mai es convertirà en una empresa).

5)“Hiring” (contractació)

Hire the right people (contracta les persones adequades):
No es tracta només de fitxar a grans enginyers, això no ens assegura l’èxit. Ens aconsella ser pacients i buscar aquelles persones que realment puguin aportar un valor en el nostre equip, i no parar fins trobar-los: “keep looking for the right person, and do it for yourself until you find it” (segueix buscant les persones adequades i fes-ho per tu mateix fins que les trobis).

Fire the wrong people (fes fora a les persones equivocades):
Sempre és complicat haver d’acomiadar a algú del teu equip, però si és la persona equivocada, no suma a l’equip i més aviat crea “mals rollos” has de saber portar la situació i acabar-ho abans que sigui massa tard pel bé de la companyia i de la resta del equip.

Ask practical questions in interviews (fes preguntes pràctiques a les entrevistes):
A l’hora de realitzar una entrevista a un possible nou membre del teu equip has de fugir de les típiques entrevistes, pregunta allò que realment et permeti conèixer les aptituds de la persona. Aquelles preguntes que t’aportin una informació de valor per conèixer si realment serà capaç de treballar amb la resta del equip i dur a terme les seves tasques.

Si per exemple has de contractar un dissenyador, sempre li pots demanar que improvisi i donar-li uns minuts per que realitzi algun petit exercici, però potser seria una millor opció contactar amb aquesta persona i encomanar-li una tasca a realitzar abans de la entrevista. Segurament es sentirà més còmode treballant des del seu lloc habitual i et portarà una feina més acord amb les seves capacitats, i al mateix temps també veuràs l’esforç que ha dedicat en realitzar el seu treball sense ni tenir tan sols una feina assegurada.

Give employees stock (dona participacions als treballadors):
Pot ser un factor motivant donar una participació en la nostra empresa a tots els membres que formin el nostre equip. Una fórmula que ens aconsella en Tomasz és donar una petita part per dia treballat fins arribar a un cert percentatge acordat. Buscar una màxima implicació del equip en el nostre projecte pot ser un factor decisiu, si tot l’equip sent l’empresa seva tots intentaran que aquesta creixi i sigui sòlida.

Per últim acabaré amb el mateix consell que ens va donar en Tomasz...

Apreneu a escoltar el vostre entorn!!