4/1/10

Fotografia digital i web 2.0: un cas pràctic.

L'avanç de la tecnologia en fotografia digital, junt amb l'arribada de l'anomenada web 2.0, estan fent canviar alguns paradigmes en el món fotogràfic, i fins i tot de la premsa.

La relació qualitat-cost de les càmeres fotogràfiques és extraordinària comparat amb el panorama existent fa 10 anys. Així doncs, ens trobem amb milers d'afeccionats a la fotografia que disposen d'un equip acceptable, i es passen el dia fent fotos. Milers de fotos.


Un cop fetes, les publiquen als seus àlbums de fotografia a la Xarxa, on qualsevol persona pot disposar d'aquestes fotos, segons la llicència d'ús que n'hagi establert el propietari. Les etiquetes i descripcions adjuntes a la foto fan que Internet s'hagi convertit en un immens arxiu d'informació catalogada, a l'abast de tothom.


Ara us explicarem un cas pràctic, on podreu veure com una fotografia feta per un afeccionat pot tenir una difusió impensable fa només uns pocs anys:

Segur que recordeu la notícia de fa uns dies que explicava el robatori de la senyal d'entrada a l'antic camp nazi d'extermini d'Auschwitz, l'actual Museu de l'Holocaust a Oświęcim (Polònia). Uns lladres es van endur la famosa inscripció que diu "Arbeit macht frei" ("El treball us farà lliures", en alemany).

Doncs bé, el nostre afeccionat a la fotografia va recordar que tenia algunes fotos de la senyal d'entrada al camp penjades en un àlbum a Flickr, fetes fa algun temps. Va afegir etiquetes a la foto, per tal que fos fàcil de trobar, i va explicar a la descripció que es tractava de la senyal original d'entrada al camp (no la de substitució que es va colocar mentre es recuperava la original). També es va assegurar que la foto es compartia mitjançant una llicència Creative Commons, per tal que el copyright no entorpís la seva voluntat de lliurar les seves fotos al domini públic.

En uns dies, una senzilla cerca a Google va revelar que diversos mitjans d'informació digital europeus i americans havien utilitzat aquella foto per il·lustrar la notícia. Aquests són alguns exemples:

KL Auschwitz I (Oświęcim)
La foto a flickr.com

Ja veieu, si voleu que la gent pugui utilitzar el vostre material és molt important etiquetar-lo bé, afegir una descripció i compartir-lo mitjançant una llicència Creative Commons.

Ep! Però què passa amb els fotògrafs de premsa professionals? Totes aquestes fotos disponibles de manera gratuïta a la xarxa els perjudiquen?

Depèn. En aquest cas, hi han milers d'imatges d'aquesta senyal al domini públic, i és poc probable que un diari compri una foto d'aquest cartell, però en altres casos alguns mitjans informatius aconsegueixen imatges d'afeccionats amb una qualitat dubtosa i les publiquen sense cost o amb un cost ridícul.

Tino Soriano
Imatge: bloccampusbellvitge.ub.edu


El gran Tino Soriano, fotògraf de National Geographic i amb un World Press Photo Award, també es pregunta pel futur de la fotografia de premsa, i parla d'aquestes transformacions al seu bloc.