28/11/07

L'usuari, rei de la Web 2.0

La setmana passada vam assistir al debat “La Web 2.0, l’usuari mana”, organitzat per la Fundació Barcelona Digital. Els assistents a l’auditori de Barcelona Activa, que era molt ple –ho podeu veure a la foto, on no sortim nosaltres, doncs vam haver d’estar drets fins que ens van portar cadires- vam poder escoltar les ponències d’experts com Ismael Nafría, José Antonio del Moral, Tirso Maldonado, Gregor Gimmy i Marek Fodor.



Ismael Nafría, director de Parasaber.com i subdirector de continguts de Prisa.com, va fer una introducció a la Web 2.0 i va presentar el seu nou llibre: Web 2.0. El usuario, el nuevo rey de Internet.



En ell analitza de manera molt clara el fenomen de la Web 2.0, definint quines són les característiques principals i fent un repàs dels protagonistes més destacats. A més, realitza un recorregut per l’apassionada i vertiginosa història de la web des de l’any de la seva creació, el 1991, fins enguany.





Nafría, a més dels càrrecs abans esmentats, és periodista especialitzat en Internet i va ser redactor en cap de lavanguardia.es, mitjà en el qual va publicar durant sis anys una columna setmanal sobre Internet.

Tots els participants vam marxar amb el llibre a casa, que Nafria va presentar fent èmfasi en els següents punts: elements bàsics de la Web 2.0; l’usuari, el rei d’Internet; principals protagonistes; els negocis i la Web 2.0; i la terminologia bàsica.

Va començar citant la famosa portada de la revista Time, que en l’últim número de l’any 2006 –dedicat sempre a escollir el personatge de l’any- oferia una foto d’un ordinador personal que tenia una mena de mirall a la pantalla i que reflectia la cara de cada lector de la revista. D’aquesta manera, qualsevol ciutadà es convertia en el protagonista de l’any. Perquè com diu Nafria al seu llibre, l’usuari és el rei.


Aquest periodista 2.0 creu que la Web 2.0 admet moltes definicions, que resumeix en tres punts:

Segona fase d’internet: és la segon etapa dels projectes i negocis d’internet, una vegada superada la gran crisi que es va produir a partir del 2000.
Web com plataforma: La Web 2.0 és una nova manera d’oferir serveis a internet gràcies a la suma i combinació de diverses tecnologies que permeten utilitzar la xarxa com una plataforma d’aplicacions.
L’usuari és el rei: Es tracta d’una etapa en la qual l’usuari agafa molt de protagonisme. Passa de ser un espectador i consumidor del que ofereix internet a convertir-se en creador i generador de serveis. És un usuari que participa de manera activa. Aquest punt és el que Nafria considera més important, doncs la majoria d’aplicacions 2.0 no existirien sense els usuaris.

I quines són aquestes aplicacions? Doncs les que ja hem introduït i comentat en aquest bloc en diferents ocasions: Youtube, Flickr, Wikipedia, Digg, Del.icio.us, Blogger...

Jose Antonio del Moral, el següent ponent, és soci director d’Alianzo, una de les principals empreses especialistes en web 2.0, que va oferir una interessant visió sobre el pas de la web publicitària a la web participativa. Ell va qualificar la ciutat de Barcelona com una de les ciutats més 2.0 del món i va destacar el component social de la Web 2.0, dient que “ja no naveguem tant de web a web com de persona a persona” i que l’usuari “ja no navega sol per la xarxa, sinó que hi participa”.

El següent va ser Tirso Maldonado, responsable de Desenvolupament de Negoci de YouliveK, i especialitzat en implementació de la Web 2.0 en el sector turístic, pel que va analitzar el model 2.0 a les empreses.


Nafría fa la seva presentació mentre els altres ponents l'escolten asseguts.


Gregor Gimmy és fundador d’Sclipo.com, una xarxa social per aprendre i ensenyar via video i webcam líder a nivell mundial.

Gimmy també va destacar el paper de Barcelona en el sector, afirmant que “Barcelona és la San Francisco d’Europa”. La ponència de Gimmy va cridar l’atenció del públic ja d’inici, perquè mitjançant preguntes sobre la utilització de Youtube, ens va fer aixecar i seure vàries vegades als més de 200 assistents que allà ens trobàvem.

L’expert alemany ha trobat la seva oportunitat en l’educació a través de Youtube i va mostrar les avantatges de la seva idea: és més amena i entenedora una classe sobre gramàtica d’anglès feta per un professor gravat en un video de Youtube que a través d’una webcam que no pas una avorrida web d’aprenentatge d’anglès. I el mateix passaria amb una classe de piano.

Sclipo ha nascut a Barcelona aquest mateix any i ja compta amb milions d’usuaris de més de 150 països. Es tracta d’una xarxa social que ha revolucionat l’educació en línia.

L’últim ponent de la jornada va ser Marek Fodor, soci fundador de l’agència de viatges i oci per internet Atrapalo.com. Ells també aprenen i creixen amb els seus usuaris, i ens ho va explicar amb el poc temps que li restava. Aquesta organització utilitza molt els blocs per comunicar amb els usuaris, però no es tracta de blocs corporatius, sinó d’experiències, consells, comentaris, etc.

Així doncs, després del resum de la jornada, encara que sabem que haguessis preferit anar a què te l’expliquéssim, t’ha quedat algun dubte de qui és el protagonista de la Web 2.0?

TU, ÉS CLAR!